اخبار و مقالات

طرح کدینگ کالا مشکل ما نیست/دروازه‌های کشور به روی قاچاق باز است
تاریخ انتشار : 1395/4/21 ساعت 12:56:46

طرح کدینگ کالا مشکل ما نیست/دروازه‌های کشور به روی قاچاق باز است
۱۱:۱۸ (دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که مشکل فعلی ما طرح کدینگ کالا نیست، گفت: دروازه‌های کشور به روی قاچاق باز است.

مجتبی خسروتاج  در مورد آخرین وضعیت طرح کدینگ کالا که از دو سال قبل قرار است، طرح جدیدی جایگزین ایران کد شبنم شود، گفت: مشکل ما اکنون تعریف کدینگ کالا به تنهایی نیست، چرا که دروازه‌های واردات کالای قاچاق به راحتی باز است و کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.
 
وی اضافه کرد: اقلامی همچون سیگار و میوه نیاز به کدینگ نداشته، چرا که اقلام قاچاق میوه و سیگار در بازار کاملاً مشهود و مشخص است.
 
معاون وزیر صنعت در عین حال تصریح کرد: کد مربوط به زمانی است که شما بخواهید یک کالای قاچاق را از کالایی که رسماً وارد شده، در بازار تشخیص دهید، نه اینکه فلان مدل انگور کشور شیلی از پایه و اساس مشخص است که قاچاق وارد شده و نیاز به کد ندارد.
 
وی در مورد آخرین وضعیت طرح کد رهگیری به ویژه برای پوشاک نیز گفت: جلسات مختلفی با ستاد قاچاق کالا و ارز در این زمینه داشته‌ایم که در مرحله اول تعریف برندهای معتبر برای واردات رسمی، واردات از طریق مناطق آزاد و کنترل مبادی ورودی است و اجرای طرح GS1 و داشتن کد در مراحل بعدی قرار دارد.
 
خبرنگار فارس گفت: سه سال است که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و از همان ابتدا طرح ایران کد با نظر وزیر صنعت متوقف شد، اما هنوز طرح جایگزینی برای آن معرفی نشده است.
 
خسروتاج در پاسخ اظهار داشت: آیین‌نامه کدینگ کالا تعیین شده و در حال نهایی شدن است، اما نمی‌توان برای اجرای آن زمان قطعی اعلام کرد، چرا که ابتدا باید موارد اولویت‌دار را تعیین تکلیف کنیم و طرح کدینگ امروز در اولویت ما نیست.
 
وی تأکید کرد: مشکل ما کدینگ کالا نیست و بارها هم در رسانه ملی تأکید کرده‌ام که مشکل آن است که دروازه‌های کشور به روی کالای قاچاق باز است و به وفور این کالا وارد کشور می‌شود.
 
ظاهرا منظور خسروتاج از مشخص بودن سیگار و میوه قاچاق در بازار تعیین برندهای و انواع میوه مجاز برای واردات است، چرا که طبق قانون تنها 4 نوع میوه استوایی که امکان کشت آن در کشور وجود ندارد، از جمله آناناس، نارگیل و موز اجازه واردات دارند و غیر از آن واردات آن قاچاق محسوب می‌شود./ فارس